02. משחקי מחשב, במבט של תלמידים ומורים

"משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם." ~ מריה מונטסורי

אמירות מיומני המשחק של המורות

בפרק הזה אנחנו נתאר את התהליך ש 24 מורות , מנצרת ונצרת עילית, חוו במהלך הקורס " משחקים ולמידה" במסגרת הלימודים לתואר שני במגמה לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך - אוניברסיטת חיפה.

הגענו לקורס כמורות, אמהות וסטודנטיות עם מגוון של דעות שליליות וסטיריוטיפים בכל מה שנוגע למשחקי מחשב. הטענה שלנו הייתה שמשחקים אלה הם מתכון מנצח לעיקוב למידה וצמיחה אישית בריאה מכמה סיבות:

1. הזמן שהילד משקיע במשחקי מחשב גוזל מזמן הלמידה שלו לשיעורים ולמטלות הבית.

2. ההתנתקות של הילד מהעולם סביבו בזמן משחק פוגעת בו ברמה אישית כי הוא עלול להיות ילד מופנם שחי בעולם האשליות. בנוסף דבר זה פוגע בהתחנכות שלי להפוך לילד ממושמע , דבר אשר מדאיג את ההורים.

3. ילדים שנחשפים למשחקים, בעיקר משחקי פעולה ותוקפנות עלולים לחקות התנהגויות אלו וכתוצאה יהפכו להיות אלימים בעצמם.

4. הורים מוטרדים מהעובדה שהחשיפה לעולם ,דרך האינטרנט בכלל ומשחקי מחשב בפרט, עלולה לפגוע בילדים שלהם במידה והם נופלים לקורבנות של זרים שמנצלים קטינים במיוחד

5. משחקים היא בשביל הכיף ולא בשביל הלמידה, אז היא צריכה להיות במועדים מצומצמים ובתדירויות מאוד רחוקות.

(למחקרים מדעיים בנושא, אתם מוזמנים לבקר בקישור הזה)

במסגרת הקורס, קראנו מאמרים, נחשפנו להרבה מחקרים, התנסינו במשחקים שונים, אישיים ומשפחתיים, כתבנו יומנים ועם הזמן הדעות שלנו התחילו להשתנות לכיוון החיובי.

חלק מהאמירות של המורות, שתועדו ביומני הלמידה , בנוגע לדעות סביב משחקי מחשב מצוינים בטבלה הבאה:

כתוצאה מתהליך ההשתנות שעברנו, החלטנו לבדוק לעומק את הנחות היסוד שהניעו אותנו , עם הילדים הפרטיים שלנו ועם הסטודנטים שחנכנו.

התחלנו את התהליך ע"י חיבור שאלון משותף לכל הקבוצה אשר בודק עמדות של ילדים כלפי משחקים . המשכנו את התהליך בתצפיות בבני נוער משחקים וסיימנו אותו ע"י ראיון אישי עם אותם ילדים שצפינו בהם.

במסגרת הקורס, קבענו את ההביטים שאליהם אנחנו נתיחס הן בתצפייות והן בראיונות

ההשערות העיקריות שלנו היו:

1. שמשחקים הם בראש סולם העדיפויות של הילדים, לפני לימודים ולפני חוגים.

2. הילדים מודעים לעובדה שמשחקים מעכבים למידה ובכל זאת בוחרים לשחק אותם.

3. ילדים משחקים בעיקר בשביל הכיף ולא בשביל הלמידה.

השאלון כלל כמה קטגוריות להתייחסות :הרגלי משחק, קשר עם הורים, דעות.

השאלון הועבר כמעט בכל בתי הספר שחברות הקבוצה עבדו בהן.

גילאי הילדים שמלאו את השאלונים נע בין 10 - 18

כל סטודנטית נתחה את התוצאות של השאלון, באמצעות תוכנת אקסל או באמצעות ניתוח איכותני.

בנוסף, חלק מהשאלות נותחו באמצעות תוכנת SPSS.

בתום התהליך, כל מורה ערכה תצפית אחת על ילד\ה שמשחק\ת במחשב וראינה אותו בעקבות התצפית.

הקרטריונים לתצפית ולראיון נערכו במשותף ע"י הקבוצה אבל השאלות נוסחו באופן אישי ע"י המורות.

ניתוח השאלונים, התצפיות והראיונות, חשף את המורות להרבה תובנות מעניינות כהורים וכאנשי חינוך.

הממצאים העיקריים שכמעט כל המורות התייחסו אליהם בניתוח היו במסגרת שתי הקטגוריות הבאות:

1. שאנחנו כהורים וכמורות, לא מכירות את הילדים שלנו לעומק כי אנחנו לא שותפות מלאות לחוויות שהילדים עוברים במגע עם המחשב או כתוצאה מהמגע איתו.

2. עם הזמן אנחנו פתחנו כמה דעות קדומות שנוגעות לעמדות של הילדים כלפי משחקי מחשב בלי שום סימוכין מדעי.

ולהלן סיכום ההממצאים של הסטודנטיות מהשאלונים, התצפיות והראיונות.

לקריאת ניתוח סטטיסטי לשאלון ללחוץ כאן

עריכה

עאישה

תגריד

רנא

עזרה