כיף לי עם המתמטיקה
רנא אבראהים
סטודנטית תואר שני שעירים דיגיטאלים
קורס: משחקים ולמידה
ישי מור
אתר כיף לי עם המתמטיקה יש בו תיעוד של כל תהליך המחקר מהתלת הרעיון עד סיכום ותוצאות המחקר.
האתר נבנה לענות על אחד הדרישות של הקורס, ולעזור למורים אחרים ללמוד מתהליך שביצעתי
כתובת: https://sites.google.com/a/edtech.haifa.ac.il/math/home
מחקר:
ערכתי מחקר על הקשר בין משחק מתמטיקה ותלמידי חינוך מיוחד, בדקתי את הקשר באמצעות תצפית ראיון ושאלון.
המחקר נערך על תלמידי חינוך מיוחד בגלאים 8-11 , לומדים בקביעות בכיתת החינוך מיוחד ולא משתלבים בכלל עם תלמידי החינוך הרגיל מוגדרים כתלמידים עם חשד לפיגור קל
מורה אחת לכל שעות הלימוד במשך השבוע, דפי עבודה ולצייר על הלוח כמה מספרים, גבר אנחנו במאה העשרים ואחד, ומגיע לתלמידים שיהיה כיף להם ללמוד מתמטיקה.
מתמטיקה מקצוע שימושי לחיי יום יום והתלמידים מרגישים הצורך מלימוד המתמטיקה.
יעדים:
* צמצום פערים חינוכיים טכנולוגים וחידוש הכלים בכיתה
* הפנמת החומר הנלמד המתמטי
* חשיפה לטכנולוגיה שיכולה לקדם התהליך הלימודי
מהלך המחקר:
העברתי שלושה שיעורי משחקי מחשב לתלמידים (משחק מתאים לכל קבוצת תלמידים), בחדר מחשבים, שבכל מחשב היה המשחק מוכן לתלמיד, ומורת האם עוזרת לתלמידים לכנות על התרגילים ומעודדת אותם ללמידה.
אחרי שלושת השיעורים המורה במלואה דנה עם התלמידים על שיטות פתירת התרגילים, שאלה אותם שאלות פתוחות כדי להפיע את דעתם על השיעורים ואיך המשקים משפיעים עליהם, וביחד סכמו את השיעורים
משחקים:
http://www.kids.co.il/files/mathmain02.swf
http://www.sheppardsoftware.com/mathgames/popup/popup_addition.htm
http://www.sheppardsoftware.com/mathgames/earlymath/BalloonCount10.htm
תוצאות המחקר:
יש עליה במסבר השאלות שנענו, העליה היא ב 3.33%
זה אומר שהתלמידים השקיעו בפתירת השאלות והייתה להם מוטיבציה יותר לנסות לפתור את התרגילים.
רואים את זה בצורה ברורה על התלמיד שלום, שלפני המשחק ענה על 11 תרגילים ואחרי המשחק הוא השקיע מאמץ יותר לפתור יותר תרגילים.
השיפור ב 3% זה אומר הרבה על השפעת המשחק על התלמידים, ואני חושבת שאם ממשיכים באותה צורה עם התלמידים העליה במוטיבציה תהיה יותר ויותר גדולה.
בנתון זה לא היה חשוב אם הם ענו על השאלות נכון או לא נכון, הבדיקה הייתה לבדוק אם לתלמידים יש מוטיבציה לפתור תרגילים ללא קשר בנכונות התשובה.
יש עליה בסך הכל שאלות שנענו נכון ב- 3.75%
זה אומר שהחומר הנלמד הופנם לתלמידים יותר בשילוב המשחק ויש שיפור בציונים
התלמידים מושפעים משיטת ההוראה החדשה, הם למדו בצורה חדשה והשינוי בשיטת ההוראה גרם לעליה בציונים אצל התלמידים.
בבדיקת זמן ביצוע המבחן בא כדי לבדוק את המוטיבציה אצל התלמידים, ככל שהתלמידים משקיעים יותר זמן במבחן אז המוטיבציה תעלה אצלם, אבל אל חשבתי על שתלמידים ככל שהם חזקים יותר בחומר הם יכולים לפתור את התרגילים במהירות ולכן זמן הביצוע יורד.
לפי התוצאות זמן הביצוע ירד ב- 50%
לכן אני יכולה לומר שהתלמידים פתרו את אותם שאלות בזמן קצר יותר זה מעיד על הפנמת החומר הנלמד ולימוד שיטות חדשות לחישוב מהיר.
ולפי התצפית:
לימודית:
- אחד התלמידים נתקע בשאלה ולא וויתר לפתור אותה וביקש עזרה מתלמיד לידו.
- תלמיד ענה על כל השאלות בצורה נכונה ועלה ברמת התרגילים
- משתמשים בשיטת האצבעות לפתור את התרגילים
- התלמיד שמשחק לספור מספרים, הצליח לשיים את המשחק וחזר על אותו משחק לפחות חמישה פעמים, ובכל פעם שיים המשחק בזמן קצר יותר.
- התלמיד הסופר בהתחלה ספר את המספרים שבלוגו ואחר כך הפעיל את המשחק
- התלמידים הייתה להם יכולת להפעיל את המשחקים אחרי שהמורה עזרה להם להפעיל ותם בפעם הראשונה.
הנאה:
- התלמידים משחקים ולא מרגישים בזמן.
- ארבעה תלמידים התמקדו במשחקים שנתתי להם ותלמיד אחד אחרי שחק במשחקים שנתתי לו בחר לעצמו משחק אחר.
- אחד התלמידים הרגשנו איך הוא נהנה מהמשחקים כאשר היה מנציח היה אומר את זה בקול רם, וכאשר הוא נכשל הוא כעס וחזר על המשחק שוב ושוב.
- התלמידים רצו שהמורה שלהם תראה שהם שסיימו את המשחק ואומרים את הציון שלהם בקול רם.
- אחד התלמידים אחרי שהשתעמם התחיל לכתוב בוורד את השמות של התלמידים והוא רצה להדפיס את הדף שלו, ולא רצה לקום עד שסיים למרות שהשיעור הסתיים.
מוטיבציה:
- התלמידים משחקים במשחק למשך כל השיעור, לא מרגישים שעבר זמן השיעור, ולא בקשו לחזור הביתה.
- התלמידים משחקים עד שמסימים המשחק וחוזרים עליו שוב ושוב.
- אם הם טועים אז זה לא משפיע עליהם לרעה, להפך הם חוזרים על השאלה עד שפותרים אותה.
- אחד התלמידים לא הצליח לשחק כל השיעור ולכן המורה נתנה לו לכתוב בתוכנת הוורד את השם שלו
מחשבות לעתיד:
מחקר חדש מטרתו :
בדיקת את הקשר בין משחקים למוטיבציה של הלמידה
בדיקת הקשר בין משחקים להתקדמות בלמידה
תהליך המחקר:
ביחד עם מורת האם של הכיתה בונים תוכנית לימודית שנתית לתלמידים, שני שיעורים שבועיים בהמלך כל השנה.
את השיעורים מעבירה אני ביד עם שתי מורות שעוזרות לתלמידים במחשבים.
השיעור יהיה משולב מחשב ודיון עם התלמידים, אחרי כל חצי שעה של משחק יש 10 דקות של שיח עם מורת האם של הכיתה.
אני אצפה בתלמידים ואבדוק כמות התרגילים שהם פותרים כדי לבדוק את המוטיבציה שלהם (ככל שכמות התרגילים גדולה יותר זה מעיד על עליה במוטיבציה)
מהתצפית של הדיון אני יכולה לשמוע את הדעות של התלמידים והתקדמותם מבחינה לימודית
אני עדיין חושבת על התהליך ובודקת עם מורות חינוך מיוחד ויש לי המון מאמרים ומחקרים לקרא ומה שחשוב זה להשתמש במשחק תפקידים כדי לדעת אם אני בכיוון הנכון.
ואני אשמח אם אחת המורות רוצה לשלב פעולה.