שברים?! משחק ילדים!

שברים פשוטים - האם הם פשוטים באמת?

חברות הקבוצה: אורית יאיר, חוה אבוקרט, סיגל גוטמן, דיאנה ויסמן.

קורס: משחקים ולמידה סמסטר ב'.

הבעיה שבחרנו להתמודד איתה היא נושא מהות השברים הפשוטים.

עיקרי הפתרון המוצע ללמד את הילדים מתוך חדווה וסקרנות בדרך חוויתיית בה עקרון הרלוונטיות יבוא לידי ביטוי.

הרציונל

אפשר לחוות את עולם המספרים, השזור כל כך בחיינו, מתוך הבנה אמיתית ותחושת שליטה. כן, אפשר גם להצליח !

הילדים המתקשים אינם נגררים מאחור והילדים המוכשרים מאותגרים בסוגיות נוספות.

תקציר מהלך הניסוי העיצובי שלנו:

בחרנו להשתמש בתוכנת פרומיתיאן להפעלת הלוח האינטראקטיבי ויצרנו באמצעותה משחק תחרותי אינטראקטיבי שמטרת תרגול הנושא הלימודי "מהות השבר הפשוט"

הכולל את הנושאים הבאים: התאמת השבר להמחשה, על ציר המספרים, התאמת שבר לכמות, השוואת שברים.

המשחק מיועד לתלמידי כתות ד' בקבוצה הטרוגנית מתוך חשיבה שהדיון, התחרותיות והבניית הידע הקבוצתית יתרמו להעצמת כלל התלמידים.

הפעלנו את המשחק בכתה ד'1 - כתה מקוונת המונה 24 תלמידים בתאריך 19.5.11 במהלך שני השיעורים הראשונים והמשחק היווה תרגול לנושא השברים, אותו החלו התלמידים ללמוד ע"פ תוכנית הלימודים, בתחילת המחצית השנייה (במהלך חודש פברואר)

במהלך המשחק הילדים נעזרו באמצעי המחשה מוחשיים וכן בעזרים וירטואליים (פלשים)

שברים?! משחק ילדים

עיקרי הממצאים

בזמן הפעלת המשחק בכתה נערכה תצפית.

מסיכום ממצאי התצפית ניכר:

כי האווירה בכתה הייתה מאוד חיובית, הייתה התרגשות גדולה ,צפייה ודריכות, הילדים עבדו בשיתוף פעולה תוך הבנה שהניצחון הינו ניצחון קבוצתי ושיש לאגד כוחות על מנת להצליח ולהגיע אל המטרה.

בסיום יחידת הלימוד והפעלת הפרויקט בכתה הועבר שאלון מקוון לתלמידים אשר בחן את רמת שביעות רצונם והנאתם מהלמידה המשלבת משחק וכן נערכו ראיונות אישיים עם תלמידים המייצגים את הרמות השונות הבאות לידי ביטוי בכתה.

מתוך ניתוח ממצאי השאלון המקוון ניכר:

כי רוב תלמידי הכתה נהנו במהלך המשחק והרגישו מעורבים.

רוב תלמידי הכיתה תרמו לקבוצתם בפתרון המשימות וחשו גאים לייצג את קבוצתם.

אמצעי המחשה תרמו להבנה והעמקה בחומר הנלמד וכן הצפייה בדרך הפתרון של הקבוצה המתחרה סייע בהבנת החומר והעמקתו.

רוב תלמידי הכיתה העידו שבעקבות המשחק הם מבינים את נושא השברים טוב יותר והיו שמחים ללמוד מקצועות נוספים בשילוב המשחק הלימודי.

מתוך ניתוח ממצאי הראיונות

ניתן לומר שנושא התחרותיות בלט ותרם לחברות בין התלמידים, לתמיכה, לעזרה הדדית הן אצל התלמידים החזקים והן אצל התלמידים המתקשים.

שילוב המשחק שנועד לתרגל את נושא השברים תרם להבנה מעמיקה של החומר הנלמד.

האווירה ששררה בכיתה הייתה אווירה חיובית, התרגשות וחווית הצלחה.

אמצעי המחשה תרמו להעלאת הביטחון.

אנו מאמינות, כי לימוד/תרגול באמצעות משחק לימודי טכנולוגי יכול לשפר את המוטיבציה אצל הלומד ולהוביל להצלחה, הנאה, הנעה, הבנה והישגים גבוהים.

אורחים נכבדים!

הנכם מוזמנים לבקר באתר שלנו - שברים?! משחק ילדים! בו תוכלו לקבל מידע מפורט יותר בנושא הנחקר.

אנו רוצות שהמעבר מלימוד נושא המספרים הטבעיים ללימוד השברים יהיה טבעי וקל יותר וזאת על מנת להפגיש את הילד עם חוויית מסוגלות והצלחה .