ממצאים של תצפיות וראיונות

במהלך הסמסטר הראשון, במסגרת הקורס ,משחקים ולמידה" , התנסו משתתפות הקורס בהנחיית ד"ר ישי מור לערוך מחקר קצר טווח בנושא משחקים בקרב ילדים, בנוסף לשאלון שהעברנו לתלמידים, גם כל אחת ממשתתפות הקורס ערכה תצפית בילד אחד שמשחק, בילד הפרטי שלה או בכל ילד אחר, בעקבות התצפית התקיים ראיון אישי עם אותו ילד ששחק.

הקטגוריות שהתייחסו אליהם בתצפית ובראיון נערכו במשותף ע"י משתתפות הקורס.

המטרה מהתצפיות היא ללמוד איך ילדים מתנהגים בזמן משחק מנקודת מבט של מבוגרים.

והמטרה מהראיונות היא ללמוד מנקודת מבטם של אותם ילדים על חווית המשחק האישית שלהם.

נקודות התייחסות משותפות לתצפית היו:

1. תיאור ההקשר, מי, מתי ואיפה?...

2. תיאור המשחק, סוג שלו, מהירות, כללים, זמן המשחק

3. שפת גוף והבעת פנים

4. התנהגות הילד המשחק, גם במשחק וגם עם הסביבה

5. התנהלות הילד בסביבה שלו ובסביבת המשחק

6. תיאור מידת המיומנות של הילד במשחק.

7. אירועים קריטיים במהלך התצפית

נקודות התייחסות משותפות לראיון בעקבות התצפית:

1. רגשות במהלך המשחק ואחרי המשחק.

2. מחשבות לפני ואחרי משחק.

3. מידת הקושי של המשחק.

4. קשר בין משחק לתכניות לימודים.

5. קשר בין משחק לבין חברים וסביבה חברתית.

6. איך התלמיד קורא את המשחק .

7. קשר בין משחק לבני משפחה.

8. איך מתקשר המשחק לעולם החיצוני.

ניתוח ממצאים ומסקנות:

1. רוב המורות תצפתו וראיינו את הבנים שלהם באווירה של בית ומשפחה, חלק קטן צפו וראיינו ילדים אחרים.

2. רוב החוקרות ציינו צורה אחידה של שפת גוף והבעות פנים, שמעידה על ריכוז גבוה במשחק.

3. היה מגוון רחב של משחקים, חלקם שמור במחשב וחלקם און-ליין : משחקי פעולה (ACTION), משחקים קוגניטיביים וגם לימודיים.

4. ממוצע הזמן של כל תצפית וראיון 45 דקות .

4. ריכוז יתר של הילדים במשחק נתן למשתתפות הקורס תחושה שהילדים מנותקים לחלוטין בעת משחק אבל אבל מהראיונות מתברר שהילדים בכל זאת ערניים ומודעים להתרחשויות בסביבה.

5. משחקים מחזקים קשרים חברתיים, בניגוד להשערות וסטראוטיפיים שהיו לנו כמורות וכאמהות בתחילת הקורס, כי הוא מזמן מפגש חברתי ומשפחתי בין הילדים והחברים שלהם ובין הילדים והמשפחות שלהם.

6. לדעתנו, ילד שמשחק מפתח הרבה מיומנויות גם חברתיים וגם לימודיים, יכולנו לראות שברוב הראיונות ילדים מעידים על פיתוח מיומנויות במיוחד בקידום שפה זרה ולרוב זה אנגלית.

7. בקשר לרמת הקושי חלק רב מהמשתתפים מחפשים רמת קושי גבוהה כי זה מהווה אתגר עבורם,כאנשי חינוך, ניתן ללמוד מסוגיה זו שלמידה בפועל חייבת להיות מאתגרת עבור הילדים.

8. דבר שהיה ברור לנו כמורות ואמהות מתחילת הקורס שמשחקים אלימים משפיעים על הילדים לרעה, כאילו ילדים הופכים להיות אלימים יותר,אבל מה שהפתיע אותנו שילדים יודעים טוב להפריד בין העולם הווירטואלי של משחקים לבין העולם האמתי, ואפילו הם מודעים שמשחק הוא רק משחק, ומתי שמסתיים בשבילם הוא נגמר והם לא מנסים לחקות אותו, בעיקר בגילאים צעירים.

עריכה

תג'ריד

רנא

עאישה

עזרה

מבנה הדיון

גוף התוכן

קישורים

מקורות