03. השפעות קוגניטיביות של המשחקים
הקדמה
בפרק הזה אנחנו נסביר מה היא קוגניציה ותפקודיה ומה הן התרומות הקוגניטיביות של משחקי מחשב בהתבסס על מספר מחקרים אקדמיים.
נתחיל קודם עם הגדרת המושג קוגניציה
מקור המילה קוגניציה הוא במילה הלטינית קוגנוסְצרה (cognoscere) שמשמעותה לדעת, להכיר.
לפי ויקיפדיה, המונח הכרה או קוגניציה מתאר את תופעת הידיעה האנושית (ידע או מידע המצוי ברשותו של אדם) ואת תהליכי רכישתה, עיבודה ויישומה; המונח מתאר גם תופעות מקבילות בבעלי חיים מפותחים אחרים ובבינה מלאכותית (או במערכות עיבוד מידע מפותחות בכלל).התופעות הנכללות במושג הכרה הן, בין השאר: חשיבה, תפיסה, הבנה, למידה, קשב, זיכרון, יצירתיות, ייצוג ידע, הסקת מסקנות, קבלת החלטות ופתרון בעיות. לעתים גם התת מודע הוא חלק מההכרה, כשמדובר בידיעה תת-מודעת, למידה תת-מודעת או חשיבה תת-מודעת. בפסיכולוגיה מתאר המונח גם מחשבות, דעות, אמונות, גישות, כוונות, משאלות, רגשות והתנהגויות. מכלול המדעים ותחומי המחקר המדעי העוסקים בתהליכים ובתופעות הכרתיות מכונה מדעים קוגניטיביים.המופעים המוקדמים של המילה קוגניטיבי (cognitive) במילון אוקספורד האנגלי מסבירים את המושג כ"התכוננות לפעולה או תהליך של ידיעה". המופע הראשון מ-1586, מראה כי המילה שימשה בהקשר של דיונים על התאוריות האפלטוניות של ידע.
סוגים של תיפקודים קוגנטיבים
הפניית קשב לגירויים מורכבים
זיהוי המרכיבים החשובים בגירויים המורכבים
זיהוי אובייקטים, מיקומם והקשרם
תכנון התגובות המתאימות
Reasoning
פתרון בעיות
תפקוד חברתי מורכב
אחסון אספקטים חשובים של המידע הנ"ל
ניהול ובקרה executive functions
במחקר שהתבצע לאחרונה, נבדקו השפעות חיוביות של משחקי מחשב. במחקר של גריין ובויליר, נבחנה תשומת הלב הסלקטיבית אצל אנשים שידועים כשחקני מחשב, ואנשים שלא נחשבים לשחקני מחשב.
השחקנים הובילו בכמה מבחנים. הם גילו יכולת יתר לזהות צורות וגופים שנחשפו אליהם כפלאש מול העיניים
(Green and Bavelier, 2003). במחקר אחר, לשחקנים נמצאה מודעות מרחבית מוגברת, זיכרון חזותי קצר טווח גבוה ויכולת גבוהה לאתר אובייקטים מגוונים ומהירים יותר בהשוואה לאנשים שהם לא שחקנים. (Boot et. al., 2008)
אפילו משחקי מלחמה כמו "Medal of Honor" הראו את העלאת המודעות והיכולת של השחקנים לזהות פרטים (Boot et. al., 2008)
בשני המחקרים השחקנים שחקו מספר מסוים של משחקי מחשב עם מצבים מאתגרים כשמשתתפים אחרים לא שחקו בכלל. אחרי תקופה מסוימת, המשתתפים ששחקו במשחקי מחשב, הצליחו להגיב יותר מהר בסימולציות, לאתר אובייקטים מהמסך ביתר דיוק, לזכור יותר פריטי שהוקרנו במסך (בדומה למשחק זיכרון קצר טווח) בהשוואה למשתתפים שלא שחקו במשחקי מחשב (Boot et. al., 2008 and Green and Bavelier, 2003)
בנוסף, ספנס ופנג (2010) סוקרים את הספרות המחקרית בנושא התרומות הקוגניטיביות של משחקי מחשב.
בטבלה שמצורפת למטה נרכז את התרומות השונות, על פי סוג המשחק ונביא דוגמאות מחיי יום יום הממחישות את חשיבותם של תרומות אלו.
בנוסף למחקר שנעשה על ידי ספנס ופנג (2010), היו מחקרים נוספים על השפעות של משחקי וידאו על ילדים. לדוגמה, במחקר שנעשה על ידי Chuang, T.-Y., & Chen, W.-F (2009) Effect of Computer-Based Video Games on Children: An Experimental Study הגיעו למסכנות הבאות:
"Different from previous studies that examined computer-based video games, this study was developed to investigate the effects of computer-based video games on the cognition of elementary-level students.....
First, computer-based video games were applied to cognitive improvement. The results from this study provided experimental evidence to support that the use of computer-based video games can facilitate students’ cognitive learning process. Few prior research studies dealing with computer-based video games explored the idea of learning. In fact, computer-based video games have often been criticized for reproducing violent action or behavioral aberration in most previous research reports. As this new form of technology has been treated as an entertainment device with negative influences on children, this study was attempted to restore computer-based video games to its original value: multifunction interactive media. In addition, given this approach, a different character emerges by suggesting multimedia’s functionality and instructional capability should be considered equally with CAI (computer-assisted instruction) programs.
Second, of great theoretical and practical importance, children’s development and learning could benefit from play. Even without the emphatic educational intention such as CAI programs, children can still improve their cognition through playing computer and video games. Kids’ play with computer games exemplifies forms of knowing and being in the world that are irreducibly and simultaneously social, technical, material, and symbolic (Mizuko, 1997).
According to the findings of the study, future research should continue to investigate the impact of computer-based video games along with different instructional strategies on varied children’s learning achievements, such as facts, concepts, comprehension, problem-solving, or critical-thinking skills. Additionally, future studies should consider human factors in a gaming environment, such as learners’ individual differences, learning styles, preferences in learning visual/audio materials, field dependence/independence, etc. Many of the independent variables associated with the study of human-computer interaction should be taken into account in the design of computer-based video games.
While computer-based video games may be manipulated to positively influence children’s learning, particular attention must be given to guidelines derived from game design and experimental methodology, as well as to learner characteristics and learning styles. Only by initiating a systematic program of investigation where independent variables are judiciously manipulated to determine their relative effectiveness and efficiency of facilitating specifically designated learning objectives will the true potential inherent in game design for learning be realized."
קישורים.
להלן כמה קישורים לאתרים שהרבה מרפות בעיסוק ומורות לשילוב בבית ספר שלי משתמשים במטרה לחיזוק מוטוריקות שונות,
סוגי משחקים אלה יש להם שימוש רב במסגרת החינוך המיוחד, ומורות למתי"א בבתי הספר, בבתי חולים במחלקות השונות כגון "ריפוי ועיסוק"
1) (קשר עין - יד , תנועת יד):
א) חיבור בין נקודות
http://www.kidsrcrafty.com/dot-to-dot.htm
ב) פאזל
http://www.thekidzpage.com/onlinejigsawpuzzles/jigsaw-puzzles/12-piece-jigsaw/2pinkflower.html
ג) התאמת צורות
http://www.snopi.com/fitshapes/fitshape.asp #
ד)
מקורות
עריכה
יקטרינה ותג'ריד