היי אני זוכר أنا أتذكر
חברות הקבוצה: אמאל, ג'אמאלאת, מרינה, ליאת וסוהיר
קורס : משחקים ולמידה סמסטר ב'
הבעיה שבחרנו להתמודד איתה היא : שליטה בע"פ בלוח הכפל
תקציר הבעיה/אתגר
אין זה סוד שמאז ומעולם התקשו חלק מתלמידי בית-ספר יסודי לזכור את לוח הכפל. במהלך שנים רבות מנסים המורים (וההורים) להתמודד עם השיטה האולטימטיבית ללימוד לוח הכפל. מדי פעם צצות בשוק יוזמות חדשות המתיימרות לפענח את הקושי שבהתמודדות עם לוח הכפל, אך עד כה לא נמצאה שיטה שתעזור לתלמיד להתמודד עם זכירה בעל פה של לוח הכפל.
כל מורה המלמדת חשבון בכיתות יסוד יודעת שתלמיד המתקשה בזכירת לוח הכפל יתקשה בהכרח בנושאים אחרים המבוססים עליו. (כגון: חילוק, סדר פעולות חשבון, בעיות מילוליות, חוק הפילוג ועוד)
כדי להקל על ההתמודדות המתסכלת לעיתים בחרנו לבנות מאגר משחקי כפל, אשר אמורים להפוך את לימוד לוח הכפל לחוויה יותר חיובית ופחות מתסכלת.
2. דיווח מהילדים שהצליחו לתרגל לוח הכפל .
3. דיווח מהילדים שהם נהנו בתרגול לוח הכפל דרך המשחק .
1. עליה במספרים תרגילים הפתורים נכון בדף מבדק לוח הכפל שיינתן לפני תחילת הפעילות ובסיומה. (קובץ מצורף בתחתית הדף)
קהל היעד:
תלמידי כיתות ב' - ג' (גיל 7 - 9)
מדדים להצלחה
את המשחק ניתן להפעיל מאמצע כיתב ב', בשיעור הפרטני.
לאחר שהתלמידים נחשפו אל כפולות כל המספרים בלוח הכפל.
(הערה: את מהות הכפל מלמדים לרוב עם סוף כיתה א')
את הפעילות נקיים במסגרת שיעורים פרטניים מול תלמיד אחד. כל תלמיד ישתתף בסדרה של 5 שיעורים.
בחרנו חמישה ילדים בגלאים 8, 9 ( כיתות ב' ג') אשר ציונם בחשבון נע סביב הממוצע הכיתתי .
בכל שעה פרטנית ישחק התלמיד במשחק אחד מתוך חמשת המשחקים שבנינו.
מהלך הפעילות במפגש הראשון
פתיחה: המורה תסביר בקצרה את האמור להתרחש במהלך חמשת השיעורים הפרטניים הקרובים.
המורה תתן דף המכיל 30 תרגילי כפל לבדיקה היכן הבעיות שלו בלוח הכפל. קובץ מצורף בתחתית הדף.
תציג את המשחק לתלמידים ותראה את השקופית הראשונה.
גוף השיעור: המורה תיתן לילד לשחק את המשחק, לאחר כל תרגיל המורה תנהל עם התלמיד שיח/דיון מתמטי.
בתרגיל שהילד הצליח ישוחחו על אסטרטגיות החשיבה שהילד גייס לפתרון התרגיל.
בתרגיל שהילד טעה תעשה המורה תיווך ותעזור לילד לגבש/לגייס אסטרטגית חשיבה מתאימה.
תוך כדי המורה תרשום לעצמה את התרגילים בהם התלמיד לא הצליח על מנת להשתמש בהם בשיעורים הבאים.
סיום: המורה תתן לתלמיד על דף את התרגילים שלא הצליח ותבקש ממנו לתרגל אותם ולהשתדל ללמוד אתם בעל-פה .
* שיעורים הבאים יתקיימו לפי המבנה המפורט מעלה.
מתי נפעיל את המשחק:
תיאור סביבה פיזית:
התצפית התבצעה בבית ספר אל מאגד בנצרת, בחדר מחשבים, אשר מציוד ב- 24 מחשבים חדשים, בתוך חדר הממוקם בקומה הראשונה בבית הספר, ליד חדר המנהל. חדר רחב נקי ומסודר, מאובזר בכל הציוד הנדרש לחדר מחשבים, ממוזג עם רצפת פרקת יפה וכירות אשר ניתן לתלות עליהן עבודות תלמידים. לכל תלמיד יש שולחן משלו, כסאות מתאימות לגילים, עם תאורה טובה.
תצפית ראשונה לפני למידה דרך משחק:
התצפית נעשתה בשיעור רבעי (פרטני), עם תלמיד כיתה "ג" אשר רמת ההישגים שלו בינונית, הוא התקשה בלמידת לוח הכפל בעל פה. בתחילת התצפית המורה (אמאל) הציגה לתלמיד מה היא רוצה ללמד אותו דרך שימוש במשחק לוח הכפל.
התלמיד נכנס לחדר כסמני עייפות נראים על פניו, הוא באה אחרי הפסקה, התיישב ליד המורה והקשיב לדבריה, סמני שמחה התגלו כאשר המורה הסבירה לתלמיד שהוא הולך ללמוד דרך משחק, החיוך נראה על פניו והתחיל לזוז בכסא והושיט ידיו קדימה מחקה להתחיל. המורה נתנה לתלמיד דף עבודה ובו תרגלי כפל רגלים, בקשה ממנו לנסות לפתור אותם לפני תחילת המשחק, התלמיד נראה על פניו עצב ושאל המורה בחזרה: האם אחר כך תתני לי לשחק?
המורה השיבה:כן הוא לקח הדף, שם היד על הראש והתחיל להסתכל על התרגילים, לקח לו הרבה זמן עד שהצליח לפתור התרגילים, היה לו קשה לשלוף מהזיכרון התוצאה, וכל פעם שהוא לא ידע לפתור התרגיל הסתכל לעבר המורה עם סמני פחד וטען שהוא לא יודע הפתרון, בהתחלה המורה בקשה ממנו לנסות לפתור לבד, התלמיד נסה ולאחר שהתייאש הוא נתן תשובה בצורה אקראית ומהר לתת הדף למורה ואמר שהוא סיים.
תצפית ראשונה בזמן משחק:
המורה התיישבה ליד התלמיד והדריכה אותו איך להפעיל המשחק, התלמיד שהיה שמח מאוד ונראה מתלהב להתחיל לשחק, גילה שיתוף פעולה יוצא דופן והתחיל מיד, כאשר פתר התרגיל הראשון וקבל פידבק חיובי, חיך וסמן ביד יש! והמשיך כך עד התרגיל הרבעי כאשר נתקע בתרגיל שלא ידע לעשות, הוא הסתכל לעבר המורה ואמר אני לא יודע, המורה עודדה אותו ובקשה ממנו לנסות, אחרי שחשב לחץ על תשובה לא נכונה, הוא קבל פידבק שלילי, נבהל בהתחלה, אבל המורה הרגיעה אותו ואמרה לו: בוא ננסה ביחד לפתור, היא הכינה בצד נייר עם עפרון והתחילה לציר ולשאול התלמיד מה כתוב בו? הוא השיב 7*6 המורה שאלה בחזרה מה זה אומר? הוא השיב: 7 פעמים 6, המורה ציירה על הנייר שבעה תפוחים ושמה אותם בתוך עגול גדול וציירה שיש פעמים את זה, היא התחילה להסביר לתלמיד אסטרטגיה של פתרון תרגיל הכפל על מנת לתת לתרגיל משמעות, התלמיד התבונן בדף וגילה שיתף והבנה. לאחר ההסבר המורה נתנה לתלמיד לשחק במשחק עם שקופית חדשה אשר בה תרגילים חדשים, תוך כדי היא שלבה התרגילים שהתלמיד לא ידע לפתור אותם קודם, התלמיד פתר התרגילים שהמורה עזרה לו בפרתם והמשיך.
תצפית אחרונה למידה דרך משחק:
בשיעור האחרון שנערך היום ואחרי מספר שיעורים שהמורה למדה בהם התלמיד דרך משחק, בשילוב למידת אסטרטגיות שונות להתמודד עם התרגילים, התלמיד גלה מהירות ודיוק בפתרון רוב התרגילים, נראה בטוח בעצמו יותר ושמח.
עם כניסתו לחדר המחשבים, רץ לעבר המחשב, התיישב לבד והפעיל המשחק בכוחות עצמו, וחקה למורה שתשב לידו, הוא בקש להתחיל לשחק, נראה שמח ומתלהב, התיישב בצורה זקופה והושיט הידיים קדימה לעבר המקלדת והתחיל לשחק ולחיך, לאחר שסיים את המשחק הראשון בזמן מהיר מאוד הסתכל לעבר המורה ובקש שהיא תשים לו שקופית שנייה, המורה שאלה אותו אתה לא רוצה עזרה ממני? הוא השיב לא תודה, אני יודע הכול?
אחרי שהתלמיד סיים המשחק, המורה נתנה לו דף עבודה עם תרגילי כפל, התלמיד לקח אותה הסתכל עליה וחיך, וטען שזה קל. המורה הסתכלה על השעון והתחילה למדוד הזמן, התלמיד הצליח לפתור התרגילים בחצי מהזמן הקודם ובמהרה, אחר כך הגיש את הדף למורה עם בטחון עצמי וחיוך. המורה בקשה ממנו להסתכל שוב בדף כדי לוודא שהכול בסדר, הוא סרב וטען שהוא בטוח שהכול בסדר, ובקש מהמורה שתבדוק את הרגילים כשהוא נוכח. המורה ענתה בחיובי והתחילה להסתכל, הוא חיך כול הזמן ואמר לה: אמרתי לך שאני בטוח, היא חזקה אותו " גאון, יפה מאוד".
ניתוח תצפיות:
"סמני שמחה התגלו כאשר המורה הסבירה לתלמיד שהוא הולך ללמוד דרך משחק, החיוך נראה על פניו והתחיל לזוז בכסא והושיט ידיו קדימה מחקה להתחיל"
"התלמיד שהיה שמח מאוד ונראה מתלהב להתחיל לשחק, גילה שיתוף פעולה יוצא דופן והתחיל מיד, כאשר פתר התרגיל הראשון וקבל פידבק חיובי, חיך וסמן ביד יש!"
למידה חווייתית: התלמיד הביע רגשות של שמחה מצורת הלמידה אשר נחשף אילה על ידי המורה, הוא לא חווה כזו חוויה קודם.
"התלמיד נראה על פניו עצב ושאל המורה בחזרה: האם אחר כך תתני לי לשחק?"
" שם היד על הראש והתחיל להסתכל על התרגילים, לקח לו הרבה זמן עד שהצליח לפתור התרגילים, היה לו קשה לשלוף מהזיכרון התוצאה, וכל פעם שהוא לא ידע לפתור התרגיל הסתכל לעבר המורה עם סמני פחד וטען שהוא לא יודע הפתרון
הלם: התלמיד הראה תחושות פיסיות שליליות בהתחלה כששמע על מבדק שהוא אמור לעשות, הוא חשב שזאת בדיחה ושהם שיקרו כאשר אמרו לו שהוא ילמד דרך משחק.
"כל פעם שהוא לא ידע לפתור התרגיל הסתכל לעבר המורה עם סמני פחד וטען שהוא לא יודע הפתרון, בהתחלה המורה בקשה ממנו לנסות לפתור לבד, התלמיד נסה ולאחר שהתייאש הוא נתן תשובה בצורה אקראית ומהר לתת הדף למורה ואמר שהוא סיים".
דמוי עצמי: התלמיד לא האמין ביכולות שלו וכל הזמן הביע צורך בעידוד לקבל החיזוק, על מנת להמשיך בבצוע המשימה.
"המורה עודדה אותו ובקשה ממנו לנסות, אחרי שחשב לחץ על תשובה לא נכונה, הוא קבל פידבק שלילי, נבהל בהתחלה"
פחד: התלמיד הראה רגשות פחד, כנראה שהוא התרגל לקבל פידבק שלילי כל הזמן.
"לאחר ההסבר, המורה נתנה לתלמיד לשחק במשחק עם שקופית חדשה אשר בה תרגילים חדשים, תוך כדי היא שלבה התרגילים שהתלמיד לא ידע לפתור אותם קודם, התלמיד פתר התרגילים שהמורה עזרה לו בפרתם והמשיך".
"עם כניסתו לחדר המחשבים, רץ לעבר המחשב, התיישב לבד והפעיל המשחק בכוחות עצמו, וחקה למורה שתשב לידו, הוא בקש להתחיל לשחק, נראה שמח ומתלהב, התיישב בצורה זקופה והושיט הידיים קדימה לעבר המקלדת והתחיל לשחק ולחיך, לאחר שסיים את המשחק הראשון בזמן מהיר מאוד הסתכל לעבר המורה ובקש שהיא תשים לו שקופית שנייה, המורה שאלה אותו אתה לא רוצה עזרה ממני? הוא השיב לא תודה, אני יודע הכול?"
בטחון עצמי: אחרי שהמורה נתנה לתלמיד חיזוקים חיובים, חזר לתלמיד בטחון עצמי והתחיל להאמין בעצמו.
" אחרי שהתלמיד סיים המשחק, המורה נתנה לו דף עבודה עם תרגילי כפל, התלמיד לקח אותה הסתכל עליה וחיך, וטען שזה קל"
"הוא סרב וטען שהוא בטוח שהכול בסדר, ובקש מהמורה שתבדוק את הרגילים כשהוא נוכח."
מימוש עצמי: התלמיד הרגיש הראה חווית הצלחה אשר עוררה בוא מוטיבציה וחיזקה אותו בצורה משמעותי.
** הסבר על הקצבים המצורפים :
1. מצורף קובץ וורד של המבדק שנעשה בהתחלה לפני שהתלמיד משחק במשחק, ונבצע אותו שוב לאחר 5 השיעורים
שמעבירים בהם את 5 המצגות של המשחק.
2. מצורפים חמישה קבצים של המשחק, כל קובץ הנו מצגת (משחק) הכוללת 15 שקופיות עם תרגילי כפל. כל מצגת מיועדת לשימוש בשיעור אחד. סה"כ 5 שיעורים פרטניים.